9 tips om jouw kunstbeurs naar een hoger niveau te tillen
Facebook
Twitter
LinkedIn
Lucas Boitquin_BRAFA_fotos013
13-12-2023, 10:56
Voor verzamelaars, kunstliefhebbers en exposanten vormen kunstbeurzen een hoogtepunt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw kunstbeurs een onvergetelijke ervaring biedt? Van het verrijken van de VIP-ervaring tot het implementeren van geavanceerde digitale hulpmiddelen; 9 praktische adviezen om jouw kunstbeurs te optimaliseren.
1. Verrijk de VIP-ervaring

Creëer exclusieve VIP-ervaringen die verder gaan dan de standaardvoorzieningen. Denk hierbij aan de mogelijkheid van privé-rondleidingen met kunstkenners, toegang tot speciale lezingen of interactieve sessies met kunstenaars. Bied een zo breed mogelijk scala aan opties, zodat elke VIP iets unieks kan ervaren dat past bij zijn eigen interesses en behoeften. Wil je meer lezen over hoe je de ultieme VIP-experience creëert? Lees dan dit artikel

2. Go digital

Een goede kunstbeurs begint al voordat hij echt begonnen is. Zorg daarom voor een goede app voor jouw kunstbeurs, waar jouw gasten alle informatie over de beurs kunnen vinden en bijvoorbeeld ook routebeschrijvingen kunnen vinden of een hotel kunnen boeken. En natuurlijk is een online viewing room tegenwoordig ook een belangrijk vast onderdeel van menig kunstbeurs, waardoor je exposanten al voor de beurs uit kunnen beginnen met het aanprijzen van hun werken.

3. Ondersteun exposanten met het uitnodigen van hun netwerk

Hoe meer relaties jouw exposanten uitnodigen, hoe succesvoller jouw kunstbeurs zal zijn. Bied jouw exposanten daarom slimme tools om op efficiënte manier hun klanten en relaties uit te nodigen zonder te hoeven inleveren op de eigen (huis)stijl. Dit kan de diversiteit en het bereik van het publiek aanzienlijk vergroten.

4. Zorg voor een gesmeerde ontvangst

De ervaring van je bezoekers begint al bij de ontvangst. Maak van deze ontvangst daarom op z’n minst een ergernisvrije aangelegenheid en als het even kan een topervaring. Denk aan interactieve kunstinstallaties bij de ingang, een soepele registratie zonder wachtrijen en de mogelijkheid om ter plekke toegangsbadges te printen, eventueel met een photo booth. Dat ook de garderobe ruim bemand moet zijn, spreekt voor zich.

5. Denk duurzaam

Beurzen zijn bij uitstek geschikt voor duurzame keuzes. Of het nu gaat om het gebruik van recyclebare materialen, het minimaliseren van afval of de keuze voor een groene cateraar, door duurzame keuzes te maken, toon je maatschappelijke verantwoordelijkheid en dat kan een positieve invloed hebben op het imago van de beurs.

6. Maak van de randzaken een hoofdzaak

Natuurlijk draait het op een kunstbeurs in de eerste plaats om de kunst die exposanten in hun stands tonen. Dat wil echter niet zeggen dat ‘de rest’ bijzaak is. Catering, de garderobe, schone en voldoende toiletten, goede wegbewijzering en voldoende personeel op de vloer, het zijn allemaal dingen die het verschil maken tussen een matige event-ervaring en een kunstbeurs om nooit meer te vergeten. Bezuinig er dus niet op.

7. Market the hell out of it

Implementeer in een zo vroeg mogelijk stadium verschillende marketingstrategieën om een breed en divers publiek aan te trekken. Maak tamtam op sociale media, kunstblogs en MSM of werk samen met invloedrijke kunstinfluencers. Zet in op storytelling om een boeiend verhaal rond de beurs te creëren, waarbij de unieke aspecten en de getoonde kunstwerken worden belicht. Personaliseer de marketinguitingen om verschillende segmenten van het publiek aan te spreken, van serieuze verzamelaars tot nieuwe kunstliefhebbers. Door gebruik te maken van zowel digitale als traditionele marketingtechnieken, kan je de zichtbaarheid van de kunstbeurs vergroten en een buzz creëren die mensen aanspoort om de beurs te bezoeken.

8. Creëer een feedbackloop

Haal feedback op bij zowel bezoekers als exposanten. Dit kan via een interactieve enquête of een feedbacksessie na het evenement. Gebruik deze inzichten om de beurs elk jaar te verbeteren en te vernieuwen.

9. Gebruik innovatieve uitnodigings- en registratiesoftware

Gebruik state-of-the-art registratiesoftware die niet alleen de aanmelding en ticketing vereenvoudigt, maar ook waardevolle inzichten biedt in bezoekersvoorkeuren en -gedrag. Dit helpt exposanten bij het uitnodigen van hun relaties en kan ook bijdragen aan het personaliseren van de ervaring voor terugkerende bezoekers. Zorg er bij de keuze voor deze software voor dat alle verzamelde persoonsgegevens van jouw exposanten goed worden beschermd volgens de laatste standaarden en wetgeving in gegevensbeveiliging. Dit geeft zowel exposanten als hun genodigden het vertrouwen dat hun informatie bij jouw kunstbeurs veilig is. Goede registratiesoftware kan je hierbij helpen. Meer lezen over bezoekersregistratie en privacy? Lees dan dit artikel.

eventpartners-paper-eventregistratie-bij-kunstbeurzen-01
Meer inspiratie?

Hebben we je nieuwsgierig gemaakt en wil je weten wat je nog meer kunt doen?

Download dan ons paper: Eventregistratie bij kunstbeurzen.

Lees ook

Lucas Boitquin_BRAFA_fotos025
01-02-2023, 16:41
Van de TEFAF tot Art Basel, overal waar kunst en mensen worden samengebracht, zijn sponsors die dit mede mogelijk maken.
LucasBoitquin_Collectible_Eventpartners069
13-01-2023, 13:49
Hier moet je rekening mee houden als organisator van een kunstbeurs