12 types die je op elke kunstbeurs tegenkomt
Facebook
Twitter
LinkedIn
Lucas Boitquin_Eventpartners_Highlights_009
15-11-2023, 14:02
Wie geregeld een kunstbeurs bezoekt weet het: je komt er mensen van allerlei pluimage tegen, maar een aantal soorten loop je elke beurs weer tegen het lijf. De volgende twaalf bijvoorbeeld. Waaraan herken je ze? En waarover kun je het beste een gesprek met ze aanknopen? Neem bij de volgende kunstbeurs dit lijstje mee en afvinken maar!
1. De museumcurator

Deze professionals, vaak gekleed in een minimalistisch zwarte, stijlvolle outfit en een bril met fors gekleurd montuur, speuren de beurs af op zoek naar werken om de eigen collectie mee naar een hoger niveau te tillen. Ze zijn herkenbaar aan een catalogus vol aantekeningen en een smartphone vol contacten in de kunstwereld. Moeten meestal weinig hebben van kunstverzamelende multimiljonairs die de prestigestukken onder hun neus vandaan kapen. Praten graag over de nieuwste trends in museumcollecties.

2. De kunstkenner

Deze art fair hoppers zijn vaak te vinden bij de meest obscure kunstwerken en geven graag gevraagd en ongevraagd advies en fascinerend commentaar, waarbij namen van kunstenaars worden gedropt dat het een aard heeft. De kledingstijl varieert van shabby bohemien tot kekke-gympen-excentriek. Begin gerust een gesprek over een ondergewaardeerd kunstwerk en je hebt de kunstkenners aandacht.

3. De kunstpensionado

Je moet wat, na je pensioengerechtigde leeftijd. Lekker naar de TEFAF bijvoorbeeld, en daarna heerlijk bourgondisch smikkelen in hartje Maastricht. Voor deze bezoekers is de kunstbeurs een cultureel uitstapje, zoals ze vorige week nog naar het Kröller-Muller zijn geweest. Kunst kopen hoeft er niet per se, maar als mevrouw toevallig haar oog laat vallen op een snoezig lithootje, dan is meneer de beroerdste niet en wordt de creditcard ruimhartig getrokken. Praten graag over kunst die herinneringen oproept aan hun reizen of jongere jaren.

4. De socialite

Glamoureus en altijd klaar voor een foto met de happy few, de socialite houden ervan gezien te worden in de 'juiste' kringen. Kunstkringen, in dit geval. Ze zijn te herkennen aan hun uitgedoste voorkomen en je ziet ze eigenlijk op elk VIP-evenement voorbij komen, of het nu om kunst draait, een goed doel of sport. Een gesprek over hun laatste VIP-feestje opent dus gegarandeerd conversatiedeuren.

5. De kunstverzamelaar

Deze welgestelde, vaak seniore kunstliefhebber gaat gekleed in klassieke, nette kleding met een duur horloge en is voortdurend in gesprek met de galeriehouders, die hem allemaal persoonlijk kennen. Praat graag over de persoonlijke collectie en kan uren uitweiden over de 'onzichtbare' verhalen achter de kunstwerken.

6. De artfluencer

Deze Insta-artlover is makkelijk te spotten met een smartphone in de hand, driftig poserend voor de meest fotogenieke (kleurrijke) kunstwerken. Gaat vaak gekleed in opvallende outfits en het kunstwerk op de achtergrond wordt zorgvuldig afgestemd op het eigen textiele kleurenpalet. Een gesprek over hun aantal volgers of hun meest recente Insta-story trekt gegarandeerd hun aandacht.

7. De netwerktijger

Voor deze bezoekers is kunst bijzaak, zij komen vooral om visitekaartjes te verzamelen waarmee ze zakelijk vooruitkomen. Gaan meestal gekleed in jasje-dasje-achtige outfits, tevens te herkennen aan een blik die stevig is gericht op name tags, met op de smartphone de LinkedIn-app als naslagwerk. Praat over zakelijke kansen of gezamenlijke kennissen om een gesprek te starten.

8. De startup-artlover

Deze tech-savvy kunstbeursbezoeker is jong en draagt vaak een sweater, jeans en afgetrapte gympen. Is met name gefascineerd door digitale kunst en innovatieve installaties. Daarin kan dankzij het bereiken van de scale-up fase dan ook naar hartenlust worden geïnvesteerd. Begin over de raakvlakken tussen kunst en tech om in een geanimeerd gesprek te belanden

9. De sponsorgenodigde

Deze bezoekers zijn relaties of werknemers van de sponsor. Ze hebben zelf niet veel met kunst, maar kunnen wel heel goed handen schudden. Gaan meestal gekleed in formele bedrijfskledij en hangen vooral rond bij de sponsor-unit. Zijn verder te herkennen aan hun pogingen geïnteresseerd te lijken tijdens gesprekken over kunst. Een praatje over voetbal of Max Verstappen kan een welkome afwisseling voor hen zijn.

10. De celebrity

Makkelijk te herkennen aan de groep fotografen en fans die om hen heen cirkelen. Hun aanwezigheid is niet zelden onderdeel van een publiciteitscampagne. Ze dragen vaak opvallende, modieuze kleding. Een gesprek kun je beter niet met ze aanknopen, tenzij je vakkundig tegen de vloer wil worden gedrukt door hun bodyguards.

11. De art broker

Deze professionals zijn de tussenpersonen in de kunstwereld. Ze zijn altijd in gesprek met potentiële kopers en verkopers en herkenbaar aan hun sartorial-chique kleedstijl en hun scherpe, taxerende blik. Praten het liefst over markttrends, upcoming kunstenaars en  investeringsmogelijkheden in kunst.

12. De uitvreter

Deze kunstbeursbezoekers zijn precies daar te vinden waar de gratis drankjes en hapjes worden uitgedeeld. Ze zijn meesters in het vermijden van gesprekken over kunst, maar weten precies in welke richting de volgende tray met flûtes zich beweegt. Een luchtig gesprek over vegan- versus vlees-happen kan hen zeker boeien.

Lees ook

Lucas Boitquin_BRAFA_fotos025
01-02-2023, 16:41
Van de TEFAF tot Art Basel, overal waar kunst en mensen worden samengebracht, zijn sponsors die dit mede mogelijk maken.
Lucas Boitquin_BRAFA_fotos006
15-11-2023, 12:12
10 verrassend eenvoudige manieren