Dit zijn de grootste sponsors van kunstbeurzen
Van de TEFAF tot Art Basel, overal waar kunst en mensen worden samengebracht, zijn sponsors die dit mede mogelijk maken.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Lucas Boitquin_BRAFA_fotos025
01-02-2023, 16:41
Van de TEFAF tot Art Basel, overal waar kunst en mensen worden samengebracht, zijn sponsors die dit mede mogelijk maken. Deze drie merken zie je geregeld terug op de sponsorlijst van kunstbeurzen.
Ruinart
Ruinart

Dit champagnemerk, dat sinds 1987 deel uitmaakt van luxeconglomeraat LVMH, is het oudste champagnehuis ter wereld. Door kunst en kunstbeurzen te sponsoren, hoopt het bedrijf ‘actief, fris, relevant en actueel’ te blijven.  

Daarin neemt het champagnehuis geen halve maatregelen. Ruinart sponsort maar liefst 35 kunstbeurzen, waaronder Art Basel, Frieze Art en PAN Amsterdam. Daarnaast zorgt het merk voor de financiële ondersteuning van tentoonstellingen, fotowedstrijden en individuele kunstenaars.  

Ruinart is zeker niet het enige champagnehuis dat zich afficheert met kunst. Ook Pommery (Frieze), Bollinger (TEFAF) en Taittinger (BRAFA) verbinden hun naam aan art fairs. Er is natuurlijk ook wel een parallel te trekken tussen kunst en champagne. Beide gaan over kwaliteit, het prikkelen van de zintuigen en smaak.  

En ook de klantendemografie vertoont veel overlap. Zowel champagnemerken als kunstbeurzen richten zich op kritische consumenten die de goede dingen in het leven waarderen en die ook de liquiditeit hebben om voor duizenden dollars aan kunst en prestigebubbels te kopen. 

Gunstige bijkomstigheid van het serveren van champagne tijdens VIP-avonden en vernissages van kunstbeurzen, is dat een glas wijn (of twee) de beursbeleving van de bezoekers verbetert en bovendien eventuele remmingen tot het trekken van de creditcard vermindert. Ook de exposanten spinnen dus garen bij dit sponsorschap.

BMW

Al meer dan vijftig jaar is BMW wereldwijd betrokken bij kunst. Het luxe automerk sponsort meer dan 100 culturele samenwerkingsverbanden en is vooral gericht op moderne en hedendaagse kunst, klassieke muziek, jazz, architectuur en design. 

Al in 1975 introduceerde het Duitse automerk Art Cars, een initiatief waarbij kunstenaars werden uitgenodigd een BMW als doek te gebruiken. De eerste samenwerking was met Alexander Calder, en vele beroemde kunstenaars zouden volgen, zoals Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jenny Holzer, John Baldessari, Jeff Koons en David Hockney.  

BMW sponsort ook kunstgaleries, orkesten en festivals. Tate Modern in Londen, Art Basel, London Symphony Orchestra, Frieze Art, TEFAF, BRAFA Art Fair, Paris Photo, Art D'Égypte, Art Dubai - ze profiteren allemaal van het BMW-mecenaat.  

BMW sponsort ook individuele kunstenaars. Dat doet het automerk onder meer via de BMW Art Journey, een samenwerking tussen Art Basel en BMW, gecreëerd om opkomende kunstenaars wereldwijd te erkennen en te ondersteunen. Het initiatief kan een kunstenaar bijna overal ter wereld brengen - om te onderzoeken, te netwerken, zich te bezinnen en nieuw werk te creëren.

AXA

Ook verzekeraar AXA is een sponsor die je geregeld ziet terugkomen op de partnerlijst van kunstbeurzen. Al meer dan 15 jaar sponsoren zij grote kunstevenementen over de hele wereld, zoals Art Basel, FIAC en Art Chicago. AXA is bovendien de hoofdsponsor van TEFAF.  

Net als BMW investeert ook AXA in individuele kunstenaars, met de AXA Art Prize. Deze prijs zet opkomende kunstenaars in de spotlight en stelt hen in de gelegenheid hun werk te laten bekijken door curatoren van grote en invloedrijke Amerikaanse musea zoals The Met, het Solomon R. Guggenheim Museum, het Los Angeles County Museum of Art en de National Gallery of Art.    

Axa stelt op haar website de link met kunst te leggen omdat kunst ‘ons leven inspireert en verrijkt’. Maar met het sponsoren van kunstbeurzen zijn voor de verzekeringsmaatschappij natuurlijk ook zakelijke voordelen te behalen. AXA Art Insurance is de tak die is gespecialiseerd in het verzekeren van beeldende kunst en verzamelobjecten. AXA wil hierin echt excelleren, getuige bijvoorbeeld haar investeringen in technologisch onderzoek naar kunstconservering in geval van synthetische materialen. Met name bij acrylverf levert dit conserveren soms problemen op.  

Voor AXA Art Insurance vormen kunstbeurzen natuurlijk dé evenementen bij uitstek om in contact te komen met (potentiële) klanten. En ook voor de kunstbeursorganisatie is het partnerschap met AXA interessant. AXA Art kan immers haar eigen klantenbestand uitnodigen: gasten van wie de interesse in kunst én de koopkracht zijn gegarandeerd. 

Andere sponsors van kunstbeurzen

Natuurlijk zijn er nog véél meer merken die de krachten bundelen met kunstbeurzen. Een greep uit de namen die we zoal op de sponsorlijst tegenkwamen:

 

Financieel/Verzekeringen
  • Bank of America (TEFAF New York) 
  • PWC (TEFAF) 
  • Rabobank (TEFAF) 
  • Delen Private Bank (BRAFA Art Fair) 
  • Deutsche Bank (Frieze) 
  • UBS (Art Basel) 
  • Tezos (Paris+ par Art Basel) 
  • J. Safra Sarasin (PAN Amsterdam) 
  • Nationale Nederlanden (Art Rotterdam) 
  • KPMG Meijburg & Co (Unseen Amsterdam)

 

Consumentenmerken
  • Audermars Piguet (Art Basel) 
  • Louis Vuitton (Art Basel Miami en PARIS+ par Art Basel) 
  • Breguet (Frieze) 
  • COS (Milan Design Week, Frieze) 
  • Mini (Afforable Art Fair) 
  • LG Oled (Frieze, Fine Art Asia) 
  • Illy (Frieze, La Biennale di Venezia) 
  • La Prairie (Art Basel, Frieze) 
eventpartners-paper-eventregistratie-bij-kunstbeurzen-01
Lees meer over sponsors en hun genodigden in onze paper

Download onze paper en ontdekt onze 4 tips voor het opzetten van invitatietrajecten via sponsoren: